کشف مولکولی که منبع درد نوروپاتی دیابتی است

28 سپتامبر 2017- محققان منبع درد ناشی از نوروپاتی دیابتی را کشف کردند. یک تیم از محققان کالج کینگ در لندن یافته‌هایی را ارائه دادند که می‌تواند به ابداع درمانی جدید برای کاهش درد هزاران فرد دیابتی مبتلا به نوروپاتی کمک کند.

این آزمایش که بر روی موشها انجام شد، نشان داد درد ناشی از نوروپاتی دیابتی مربوط به فعالیت بیش از حد یک مولکول خاص بنام HCN2 است. محققان توانستند با مسدود کردن این مولکول، احساس درد را از بین ببرند، این روش می‌تواند پایه‌ی درمان‌های قابل توجهی را در آینده تشکیل دهد.

نوروپاتی دیابتی زمانی رخ می‌دهد که دیابت به مدت طولانی به خوبی کنترل نشود و سطح قند خون برای مدت طولانی بالا باشد. افراد دارای اضافه وزن، سن بالای 40 سال و دارای فشار خون بالا همچنین مستعد ابتلا به نوروپاتی هستند. تصور می‌شود که از هر 4 فرد مبتلا به دیابت، یک نفر از دردهای نوروپاتی دیابتی رنج می‌کشد. علایم این عارضه می‌تواند بسیار متفاوت باشد از احساس سوزش تا دردهای شدید و تیرکشنده در دستها و پاها. درمان نوروپاتی همیشه چالش برانگیز بوده است زیرا تاکنون علت مولکولی آن شناسایی نشده بود.

 نویسنده‌ی نخست این مطالعه، دکتر Tsantoulas از مرکز بیماریهای مرتبط با پیری Wolfson در کالج کینگ لندن گفت: در حال حاضر ما نتوانسته‌ایم دارویی بسیار اختصاصی که بتواند تنها فعالیت HCN2 را سرکوب کرده و تأثیری بر سایر اعمال بدن نظیر تنظیم ضربان قلب نداشته باشد، شناسایی کنیم. این تحقیق محرکی برای توسعه‌ی داروهایی هدفمند و موثری است که بتواند فعالیت HCN2 را بدون تأثیر بر فعالیت مولکولهای دیگر بلاک کند.

 برخی شواهد حاکی از این است که اگر کنترل قند خون به خوبی در دراز مدت انجام شود، درد نوروپاتی کاهش می‌یابد. تبعیت از یک رژیم کم کربوهیدرات یا کتوژنیک برای دستیابی به کنترل خوب قند خون می‌تواند مفید باشد.

یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Science Translational Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/molecule-found-to-be-source-of-diabetic-neuropathy-pain-92072952.html